ՀԱՅԱՍՏԱՆԻ ՀԱՆՐԱՊԵՏՈՒԹՅԱՆ ԿԱՌԱՎԱՐՈՒԹՅԱՆ ՆԻՍՏԻ
ԱՐՁԱՆԱԳՐՈՒԹՅՈՒՆԻՑ ՔԱՂՎԱԾՔ
27 մարտի 2008 թվականի N 12
i
15. ԱՎԱԳ ԴՊՐՈՑՆԵՐԻ ՀԱՄԱԿԱՐԳԻ ՍՏԵՂԾՄԱՆ ՌԱԶՄԱՎԱՐԱԿԱՆ ԵՎ ՓՈՐՁՆԱԿԱՆ ԾՐԱԳՐԵՐԻՆ ՀԱՎԱՆՈՒԹՅՈՒՆ ՏԱԼՈՒ ՄԱՍԻՆ
1. Հավանություն տալ`
1) ավագ դպրոցների համակարգի ստեղծման ռազմավարական ծրագրին` համաձայն N 1 հավելվածի.
2) ավագ դպրոցների համակարգի ստեղծման փորձնական ծրագրին` համաձայն N 2 հավելվածի:
2. Հայաստանի Հանրապետության կրթության և գիտության նախարարին` համաձայնեցնելով Հայաստանի Հանրապետության մարզպետների և Երևանի քաղաքապետի հետ` սահմանված կարգով Հայաստանի Հանրապետության կառավարություն ներկայացնել առաջարկություններ`
1) ավագ դպրոցների համակարգի ստեղծման փորձնական ծրագրում ընդգրկված ավագ դպրոցների և դրանց հարակից դպրոցների կարգավիճակի վերաբերյալ (մինչև 2008 թվականի ապրիլի 3-րդ տասնօրյակը).
2) ավագ դպրոցների ցանցի և դրա ստեղծման ժամանակացույցի վերաբերյալ (մինչև 2009 թվականի մարտի 3-րդ տասնօրյակը):
ՍՏՈՐԱԳՐՎԵԼ Է ՀԱՅԱՍՏԱՆԻ ՀԱՆՐԱՊԵՏՈՒԹՅԱՆ ՎԱՐՉԱՊԵՏԻ ԿՈՂՄԻՑ
2008 ԹՎԱԿԱՆԻ ԱՊՐԻԼԻ 15-ԻՆ
Հավելված N 1
ՀՀ կառավարության
2008 թվականի մարտի 27-ի նիստի
N 12 արձանագրային որոշման
ՌԱԶՄԱՎԱՐԱԿԱՆ ԾՐԱԳԻՐ ԱՎԱԳ ԴՊՐՈՑՆԵՐԻ ՀԱՄԱԿԱՐԳԻ ՍՏԵՂԾՄԱՆ
ՆԵՐԱԾՈՒԹՅՈՒՆ
Հանրակրթության ոլորտի բարեփոխումների ներկա փուլի հիմնական խնդիրը կրթության որակի ապահովումն է: Այս նպատակով վերջին տարիներին սկիզբ է դրվել բազմաթիվ նախաձեռնությունների, որոնք ներառում են կրթության որակը պայմանավորող գրեթե բոլոր գործոնները` մարդկային ռեսուրսները, ծրագրամեթոդական ապահովումը, նորմատիվ-իրավական դաշտը, ինստիտուցիոնալ համակարգը: Բարեփոխումների առանցքային նախաձեռնություններից մեկն անցումն է 12-ամյա հանրակրթական համակարգին, որի իրականացումը սկսվել է 2006 թվականին և նախատեսվում է ավարտել 2012 թվականին: Այս գործընթացի շրջանակներում 2009-2010 ուսումնական տարվանից նախատեսվում է եռամյա ավագ դպրոցի ներդրումը:
Սույն ծրագրին ուղղված է հանրակրթության երրորդ աստիճանում` ավագ դպրոցում կրթության որակի և արդյունավետության բարձրացմանն ու արդիականացմանը: Ծրագրի ընդունումը կարևոր է, քանի որ ավագ դպրոցը հանդիսանում է «նախամասնագիտական» կրթություն ապահովող հիմնական օղակը, որի գործունեությունից մեծապես կախված է սովորողների մասնագիտական ճիշտ կողմնորոշումը և հետագա ուսումնառության հաջողությունը: Ինչպես նշված է «Հանրակրթության պետական կրթակարգում», ավագ դպրոցը հանրակրթության վերջին օղակն է և պետք է պատրաստի սովորողներին ինքնուրույն կյանքի ու աշխատանքի շուկա մտնելուն:
Ծրագիրը նկարագրում է առանձին գործող ավագ դպրոցների համակարգը և դրան անցման ռազմավարությունը: Ծրագիրը նպատակաուղղված է լուծում տալու ավագ դպրոցի առջև ծառացած խնդիրներին:
1. ՀԱՆՐԱԿՐԹՈՒԹՅԱՆ ՀԱՄԱԿԱՐԳԻ ՀԱՄԱՌՈՏ ՆԿԱՐԱԳՐՈՒԹՅՈՒՆԸ, ԻՐԱՎԻՃԱԿԻ ՎԵՐԼՈՒԾՈՒԹՅՈՒՆԸ ԵՎ ԱՎԱԳ ԴՊՐՈՑԻ ՀԻՄՆԱԽՆԴԻՐՆԵՐԸ
Միջնակարգ կրթությունը հանդիսանում է կրթության հիմնական օղակը: Հայաստանի Հանրապետության Սահմանադրության 39 հոդվածի համաձայն` Հայաստանի Հանրապետությունը երաշխավորում է պետական ուսումնական հաստատություններում անվճար ընդհանուր միջնակարգ կրթություն:
Ելնելով ՀՀ «Կրթության մասին» օրենքի պահանջներից` Հայաստանի Հանրապետությունում միջնակարգ ընդհանուր կրթությունը ներկայումս իրականացվում է եռաստիճան դպրոցում` հետևյալ հաջորդական աստիճաններով.
. տարրական դպրոց
. միջին դպրոց
. ավագ դպրոց:
Միջնակարգ հանրակրթական դպրոցի առաջին երկու աստիճանները, որոնք կազմում են հիմնական դպրոցը, պարտադիր են: Ավագ դպրոցը (միջնակարգ դպրոցի ավագ դասարանները, առանձին գործող ավագ դպրոցը, համապատասխան կրթական ծրագիրը) հանդիսանում է միջնակարգ կրթության երրորդ աստիճանը, որը թեև անվճար է, բայց պարտադիր չէ:
Ներկայումս հանրապետությունում գործում է 1329 պետական միջնակարգ ընդհանուր դպրոց, որոնցից 10-ը` տարրական, 151-ը` հիմնական և 1168-ը` միջնակարգ: Գործում են նաև 34 վարժարան և 14 արհեստագործական դպրոցներ: Հանրակրթական հաստատություններում սովորում են 465 403 աշակերտ, որոնցից 102977-ը կամ սովորողների ընդհանուր թվի մոտ 22.13%-ը` ավագ դպրոցում:
1990-ական թվականներից, որպես ավագ դպրոց, ստեղծվել են վարժարաններ, բայց ներկայումս դրանք ընդունելություն են կազմակերպում 6-7-րդ դասարաններից: Վարժարանների իրականացրած կրթական ծրագրերն ունեն հոսքային ուղղվածություն (ֆիզիկա-մաթեմատիկական, հումանիտար և այլն): Հոսքային ուսուցում իրականացվում է նաև որոշ միջնակարգ դպրոցների ավագ դասարաններում:
Ավագ դպրոցի ծրագիր իրականացվում է նաև 44 նախնական և միջին մասնագիտական ուսումնական հաստատություններում:
Ներկայումս ավագ դպրոցում իրականացվում են երկամյա ուսումնական ծրագրեր` տասնամյա դպրոցի ծրագրով: Ըստ ուսումնական պլանի սովորողների թիվը ավագ դպրոցի յուրաքանչյուր դասարանում 25-30 սովորող է: Գործող օրինակելի ուսումնական պլանը նախատեսված է ընդհանուր և հոսքային ուսուցման համար, ինչը թույլ է տալիս դպրոցում իրականացնել ուսուցման տարբեր` ֆիզիկա-մաթեմատիկական, քիմիա-կենսաբանական, հումանիտար, տնտեսագիտական և այլ ծրագրեր: Միջնակարգ հանրակրթական դպրոցի և տարբերակված (հոսքային) ուսուցում կազմակերպող ավագ դպրոցի (վարժարան, արհեստագործական դպրոց և այլն) օրինակելի ուսումնական պլանը 9-րդ դասարանում ընդգրկում է շաբաթական 36, իսկ 10-րդ դասարանում` 35 դասաժամ:
Ներկայումս հիմնական դպրոցի շրջանավարտների 90%-ից ավելին օգտվում են կրթությունը շարունակելու իրենց իրավունքից և դիմում են ավագ դպրոց:
Կրթության որակի ապահովման խնդիրը առանձնապես կարևորվում է ավագ դպրոցում, որը հանդիսանում է մասնագիտական կրթության նախաշեմը:
Կրթության որակի վերահսկողության և գնահատման, ինչպես նաև որակի ապահովման համակարգված, գործուն համակարգերը դեռ նոր են ձևավորվում, ուստի որակի մասին կարելի է դատել հասարակությունում առկա գնահատականներից և իրողություններից, դպրոցի ավարտական և բուհական ընդունելության քննությունների արդյունքներից և այլն: Այսպես, ծնողների գերակշիռ մասը չբավարարվելով դպրոցում իրենց երեխաների ստացած գիտելիքներով, դիմում են կրկնուսույցներին` բուհական ընդունելության շրջանում մասնավոր պարապմունքների արդյունքում ակնկալելով բարձր գնահատականներ: Կրկնուսույցների մոտ մի քանի առարկայի ծանրաբեռնված ուսուցման հետևանքով սովորողները պատշաճ ուշադրություն չեն դարձնում դպրոցում ուսումնական պլանով նախատեսված մյուս առարկաներին, ինչպես նաև` հաճախակի բացակայում են դասերից:
Յուրաքանչյուր տարի պետական բուհերը ունենում են շուրջ 12500 դիմորդներ, իսկ միջին մասնագիտական ուսումնական հաստատությունները` 6000-ը: Բուհերի դիմորդների մոտ 8%-ը տվյալ տարվա շրջանավարտներ չեն: Բուհում ուսումնառությունը շարունակում են դիմորդ շրջանավարտների միայն 60%-ը, իսկ ընդունելության քննության նվազագույն 8 միավորանոց շեմը չի հաղթահարում դիմորդների մոտ 25%-ը և թիվը աճելու միտում ունի (հաշվարկների արդյունքները ներկայացված են միջինացված տեսքով): Միջին մասնագիտական ուսումնական հաստատությունների դիմորդների մոտ մրցույթը անվճար տեղերի համար է և, սովորաբար, բոլոր դիմորդները ընդունվում են: Մարզերի ավագ դպրոցներում ուսման ցածր մակարդակի և բարձրագույն կրթության ցածր մատչելիության մասին է խոսում նաև այն փաստը, որ ՀՀ մարզերի շրջանավարտների միայն 20%-ն է դիմում բուհ, ընդ որում` այդ թիվն ունի նվազելու միտում: Երևան քաղաքից բուհ են դիմում շրջանավարտների 40%-ը:
Դրա հետ մեկտեղ կրթությունն ավագ դպրոցում չի համապատասխանում աշխատաշուկայի պահանջներին:
Հանրակրթության ոլորտում իրականացվող բարեփոխումների ներկա փուլը հիմնականում ուղղված է կրթության բովանդակության կատարելագործմանը: Իրականացվող բարեփոխումները նպատակաուղղված են.
ա) ապահովելու որակյալ կրթություն
բ) բարձրացնելու հանրակրթության արդյունավետությունը
գ) կրթությունը դարձնելու արդիական և համապատասխանեցնելու զարգացման պետական և միջազգային միտումներին:
Այդ բարեփոխումների շրջանակներում 2004 թվականին ընդունվել են «Հանրակրթության պետական կրթակարգը» և «Միջնակարգ կրթության պետական չափորոշիչը» և 2006 թվականի սեպտեմբերի 1-ից սկսվել է անցումը 12-ամյա կրթության:
Ներկայումս հանրակրթական համակարգում և, մասնավորապես, ավագ դպրոցում առկա, հիմնախնդիրները ամփոփված են ստորև բերված կետերում.
ա) գործող ուսումնական պլանը ճկուն չէ, այն թույլ չի տալիս սովորողին լիարժեք բավարարել իր հետաքրքրությունները և կատարել առարկաների ընտրություն ըստ իր նախասիրությունների և պահանջմունքների:
բ) դպրոցի կողմից տրված ուսումնական և բուհական ընդունելության համար անհրաժեշտ գիտելիքների ու հմտությունների անհամապատասխանությունը բերում է կրթությունը շարունակելու բարդության:
գ) ավագ դպրոցում դասավանդող ուսուցիչների մասնագիտական որակավորումը բավարար չէ որակյալ ավագ կրթություն ապահովելու համար: Միջնակարգ դպրոցներում միջին և ավագ դասարանների ուսուցիչները հիմնականում նույն անձինք են: Հիմնական և ավագ դպրոցներում դասավանդող ուսուցիչների որակավորմանը ներկայացվող պահանջները նույնն են: Ավագ դասարաններում հաճախ դասավանդում են ուսուցիչներ, որոնք չունեն մասնագիտական բարձր որակավորում:
դ) Առանձին դպրոցների ավագ դասարաններում սովորողների սակավաթվության պատճառով չի ապահովվում կրթական ծրագրերի (հոսքերի) բազմազանություն, մինչդեռ միջնակարգ դպրոցի շրջանավարտների զգալի մասը նախընտրում է շարունակել կրթությունը միջին մասնագիտական կամ բարձրագույն կրթության հաստատություններում, հետևաբար դպրոցի ուսումնական պլանը պետք է հնարավորություն ընձեռի սովորողներին ստանալ մասնագիտական կրթությունը շարունակելու համար անհրաժեշտ գիտելիքներ` ըստ իրենց նախասիրությունների: Այս խնդիրները մասնակիորեն փորձում են լուծել առանձին մասնագիտացված վարժարաններն ու կրթահամալիրները, բայց դրանք չեն կարող բավարարել պահանջարկը:
ե) Հանրակրթության բոլոր մակարդակներում մեկ սովորողի հաշվով ֆինանսավորումը նույնն է, չնայած նրան, որ որքան բարձրանում է կրթության աստիճանը, այդքան ավելի շատ ֆինանսական միջոցներ են պահանջվում:
զ) Ավագ դպրոցում, ավելին քան դպրոցի այլ աստիճաններում, կոռուպցիոն ռիսկերը բարձր են:
է) Ավագ դպրոցներն այսօր մեծամասնորեն չեն իրականացնում հոսքային ուսուցում` տնտեսագիտական, իրավագիտական, արվեստի, ռազմագիտական, մարզական և այլ հոսքերի ուսուցում: Իր ուսումնական խնդիրներով ավագ դպրոցը այսօր քիչ է տարբերվում հիմնական դպրոցից:
Թվարկված հիմնախնդիրներից կարելի է եզրակացնել, որ այսօր ավագ դպրոցը չի իրականացնում իր հիմնական նպատակը` մասնագիտական կողմնորոշում և նախնական մասնագիտական կրթություն տալը:
ՈՒստի, առավել արդյունավետ է ստեղծել առանձին գործող ավագ դպրոցների համակարգ` ապահովված համապատասխան ֆինանսավորմամբ, մանկավարժական կադրերով, նյութատեխնիկական բազայով, որտեղ կառաջարկվի կրթական ծրագրերի բազմազանություն:
2. ԱՎԱԳ ԴՊՐՈՑՆԵՐԻ ՀԱՄԱԿԱՐԳԻ ԲԱՐԵՓՈԽՄԱՆ ՆՊԱՏԱԿՆԵՐԸ ԵՎ ԱՆՀՐԱԺԵՇՏՈՒԹՅՈՒՆԸ
Հանրակրթության պետական կրթակարգի հիմնական նպատակներն են կրթության որակի ապահովումը և հանրակրթական համակարգի համապատասխանեցումը պետական զարգացման ներկա միտումներին և միջազգայնորեն ընդունված չափանիշներին: Նոր կրթակարգի ներդրումը և անցումը հանրակրթության 12-ամյա ծրագրին սկսվել է 2006 թվականին: Դրան համապատասխան հաստատվել է միջնակարգ կրթության նոր չափորոշիչը, վերանայվում են առարկայական ծրագրերն ու դասագրքերը:
12-ամյա կրթակարգի առանցքային ուղղություններից մեկը եռամյա ավագ դպրոցի կայացումն է ներառյալ ավագ դպրոցների կազմակերպական ձևերն ու սկզբունքները: Ավագ դպրոցների ցանցի ստեղծումը հնարավորություն կտա հաղթահարել համակարգում առկա հիմնախնդիրները, ձևավորել սովորողի անձի զարգացմանը նպաստող կրթական միջավայր, կենտրոնացնել առկա ռեսուրսները և առավել արդյունավետ տնօրինել դրանք:
Ավագ դպրոցների ինստիտուցիոնալ բարեփոխումների, առանձին գործող ավագ դպրոցների համակարգի ձևավորման և դրանցում կրթության կազմակերպման հիմնական մոտեցումները կյանքի կկոչվեն սույն ծրագրի իրականացման շնորհիվ: Այս բարեփոխումների հիմնական նպատակներն են.
ա) բարձրացնել ավագ դպրոցում կրթության որակը,
բ) ստեղծել սովորողների համար նախընտրելի հոսքային ուղղության, այդ թվում, նախնական մասնագիտական կրթության ընտրության հնարավորություն: Այդ նպատակով ավագ դպրոցի կրթական ծրագիրը դարձնել ճկուն` հնարավորություն ստեղծելով արձագանքելու աշակերտների կրթական պահանջմունքներին և նախասիրություններին:
գ) կատարելագործել ավագ դպրոցների ինստիտուցիոնալ համակարգը` նպաստելով հանրակրթության արդյունավետության բարձրացմանը:
3. ԱՎԱԳ ԴՊՐՈՑՆԵՐԻ ԱՌԱՔԵԼՈՒԹՅՈՒՆԸ
Ավագ դպրոցի առաքելությունը առաջին հերթին պայմանավորված է նրանով, որ այն կրթության ընդհանուր համակարգի բաղադրիչ մաս է` կոչված ապահովելու ինքնուրույն կյանքի համար շրջանավարտի պատրաստվածությունը, միաժամանակ հանդիսանալով միջանկյալ օղակ պարտադիր հիմնական և մասնագիտական կրթության միջև: ՈՒստի, ավագ դպրոցի առաքելության հարցը նպատակահարմար է քննել հիմնական կրթության հետ համադրված, քանի որ դրանք կազմում են հանրակրթության հաջորդական բաղադրիչները:
Հայաստանի Հանրապետությունում որպես պարտադիր կրթության նվազագույն աստիճան սահմանված է հիմնական ընդհանուր կրթությունը: Այս առումով պետք է նկատի ունենալ, որ սովորողների որոշ հատված կարող է հիմնական կրթությունից հետո հեռանալ կրթության համակարգից և սկսել ինքնուրույն կյանք: Հետևաբար, հիմնական կրթության առաջին առաքելությունը պետք է լինի սովորողներին ինքնուրույն կյանքին նախապատրաստելը:
Միաժամանակ, պետական քաղաքականությունը նպաստում է, որ սովորողների մեծ մասը հնարավորություն ունենա շարունակել կրթությունը` ստանալով առնվազն նախնական մասնագիտական կրթություն, կամ ձգտի ստանալ միջին և բարձրագույն կրթություն: ՈՒստի, հիմնական կրթության առաքելության առանցքային ուղղվածությունը պետք է լինի ըստ ընդունակությունների և կարողությունների սովորողների մասնագիտական կողմնորոշումը և հետագա մասնագիտական կրթություն ստանալու համար բավարար հիմքերի ստեղծումը:
Հիմնական կրթությունից հետո կրթության համակարգը պետք է ապահովի կրթությունը շարունակելու բազմազան հնարավորություններ` կախված սովորողների մասնագիտական կողմնորոշվածության, նրանց հավակնությունների, ընդունակությունների և կարողությունների մակարդակից:
Հիմնական կրթության այն շրջանավարտները, որոնք չեն ձգտում բարձրագույն կամ միջին մասնագիտական կրթություն ստանալ, կամ չեն ունեցել բավարար առաջադիմություն հիմնական դպրոցում, պետք է հնարավորություն ունենան ստանալու գոնե նախնական մասնագիտական (արհեստագործական) կրթություն, միաժամանակ չկորցնելով միջնակարգ կրթություն ստանալու հնարավորությունը, կամ ուսումը շարունակել միջին մասնագիտական ուսումնական հաստատությունում:
Անհրաժեշտ է նկատի ունենալ, որ ավագ դպրոցի շրջանավարտների որոշ մասը չի կարողանա կամ չի ցանկանա շարունակել կրթությունը բուհում: Նրանց այլընտրանքը կարող է լինել միջին մասնագիտական կրթությունը կամ ելքը դեպի աշխատանքի շուկա: Նկատի ունենալով, որ միջին մասնագիտական կրթության ծավալները սահմանափակ են, ավագ դպրոցը պետք է ապահովի նաև որոշակի նախնական մասնագիտական պատրաստվածություն:
ՈՒսուցումն ավագ դպրոցում, ունենալով մասնագիտական կողմնորոշվածություն, միաժամանակ պետք է հնարավոր ճկունություն ապահովի, որպեսզի սովորողներն իրենց հավակնությունների և նախասիրությունների փոփոխության, ինչպես նաև ուսուցման ընթացքի արդյունքներից ելնելով հնարավորություն ունենան վերակողմնորոշվելու: Նման ճկունություն ապահովելու նպատակով ավագ դպրոցում կրթության մասնագիտական շեշտվածությունը պետք է աճի աստիճանաբար` դասարանից դասարան:
Այսպիսով, ավագ դպրոցի առաքելությունն է ապահովել.
- սովորողների պատրաստվածությունը ինքնուրույն կյանք վարելու,
- իրենց հակումներին, ընդունակություններին, կարողություններին և նախասիրություններին համապատասխան նախնական, միջին կամ բարձրագույն մասնագիտական կրթություն ստանալու հնարավորությունը:
4. ԱՎԱԳ ԴՊՐՈՑԻ ԿՐԹԱԿԱՆ ԾՐԱԳԻՐԸ
Կրթական ծրագիրը դպրոցի առաքելությանը համապատասխան և չափորոշիչներով սահմանված նպատակների իրականացմանն ուղղված ուսումնական պլանների ու առարկայական ծրագրերի և դրանց ուսուցման կազմակերպական ձևերի ու մեթոդների ամբողջությունն է: Միջնակարգ կրթության պետական չափորոշիչով սահմանվել են ավագ դպրոցի ընդհանուր և տարբերակված հոսքերի հենքային ուսումնական պլաններ, ընդ որում, երաշխավորվում են հայագիտական, լեզվաբանական, իրավագիտական, հասարակագիտական, տնտեսագիտական, ֆիզիկամաթեմատիկական, տեղեկատվական տեխնոլոգիաների, բնագիտական, արվեստների, արհեստագործական, գյուղատնտեսական, պաշտպանության և մարզական տարբերակված հոսքերը: Յուրաքանչյուր դպրոց, ըստ իր հնարավորությունների ու պայմանների, կարող է ընտրել նշված հոսքերից մեկը կամ մի քանիսը: Երաշխավորված ցանկից դուրս այլ հոսք կարող է կազմակերպել ՀՀ կրթության և գիտության նախարարության թույլտվությամբ:
Առանձին գործող ավագ դպրոցներում նախատեսվում է իրականացնել տարբերակված հոսքային (մասնագիտացված) կրթություն: Միջնակարգ կրթության պետական չափորոշչով սահմանված երաշխավորված հոսքերի ցանկը սույն ծրագրի շրջանակներում, կիրառական նպատակներից ելնելով, առաջարկվում է դասակարգել հետևյալ խմբերի.
. հիմնական - բնագիտական, հումանիտար (հասարակագիտական) և արհեստագործական,
. լրացուցիչ - արվեստի, մարզական, ռազմական,
. ենթահոսքեր - որոնք հանդիսանում են նախորդների նեղ մասնագիտացված ենթահոսքերը:
. ընդհանուր:
Առավել տարածված ավագ դպրոցները և իրականացվող կրթական ծրագրերը կլինեն հիմնական հոսքերի ծրագրերը, որոնք մասնագիտական առավել լայն ուղղվածություն ունեն և սովորողներին ընտրության ավելի մեծ հնարավորություններ են տալիս: Լրացուցիչ և նեղ մասնագիտացված հոսքային ծրագրեր իրականացնող դպրոցների թիվը սահմանափակ կլինի` կախված դրանց պահանջարկից: Նման հաստատությունները հիմնականում կտեղակայվեն մեծ քաղաքներում և կունենան սպասարկման ավելի մեծ շառավիղ, քան նախորդները:
Համաձայն Միջնակարգ կրթության պետական չափորոշչի (ՀՀ կառավարության 17.06.2004 թ. հ. 900-Ն որոշում), ավագ դպրոցի կրթական ծրագիրը (հենքային ուսումնական պլանը) ներառում է 3 x 1156 = 3468 դասաժամ ուսումնական ծանրաբեռնվածություն, որից հոսքային ուսուցման դեպքում 2142 ժամը նախատեսված է պետական բաղադրիչի (համընդհանուր պարտադիր), 1122-ը` հոսքային առարկաների և 204-ը` ընտրովի առարկաների համար: Դասաժամերի բաշխման հարաբերակցությունը դասարանից դասարան չի փոխվում, և միայն ավարտական դասարանի 2-րդ կիսամյակում նախատեսվում է պետական և դպրոցական բաղադրիչներով նախատեսված դասաժամերը տրամադրել պետական քննական առարկաների ուսումնական նյութի կրկնությանը, անհատական և խմբային խորհրդատվություններին և քննությունների անցկացմանը:
Առանձին գործող ավագ դպրոցների կրթական ծրագիրն առավել ճկուն և նպատակաուղղված դարձնելու նպատակով առաջարկվում է ավագ դպրոցի ուսումնական պլաններում ներառված առարկաները դասակարգել հետևյալ խմբերի` մասնագիտական (հոսքային), հանրակրթական և լրացուցիչ, իսկ ընդհանուր ժամաքանակը դրանց միջև բաշխել հետևյալ տոկոսային հարաբերակցությամբ` 10-րդ դասարանում - 27/62/11, 11-րդ դասարանում - 44.5/44.5/11 և 12-րդ դասարանում - 71/18/11:
Շաբաթական ժամաքանակներով արտահայտված ավագ դպրոցի հենքային ուսումնական պլանը տրված է աղյուսակ 1-ում.
Աղյուսակ 1.
._______________________________.
|Առարկաներ |X |XI|XII|Ընդամենը|
|____________|__|__|___|________|
|Հոսքային | 9|15| 24| 48|
|____________|__|__|___|________|
|Հանրակրթական|21|15| 6| 42|
|____________|__|__|___|________|
|Լրացուցիչ | 4| 4| 4| 12|
|____________|__|__|___|________|
|Ընդամենը |34|34| 34| 102|
._______________________________.
Հոսքային առարկաների ցանկը որոշվում է հետագա մասնագիտական կրթություն ստանալու համար անհրաժեշտ առարկաներով, իսկ հանրակրթական առարկաների ցանկը պետք է պարունակի «Միջնակարգ կրթության պետական չափորոշիչով» սահմանված ուսումնական բնագավառներից յուրաքանչյուրից առնվազն 1 առարկա:
Դպրոցը, որպես կանոն, յուրաքանչյուր ուսումնական բնագավառի համար ինքնուրույն ընտրության սկզբունքով պետք է առաջարկի իր հոսքին համապատասխան հոսքային (տարբերակված), հանրակրթական և լրացուցիչ առարկայական ծրագրեր (օրինակ` «Մաթեմատիկա-1» - հոսքային, «Մաթեմատիկա-2» - հանրակրթական, «Տրամաբանություն» - լրացուցիչ):
Սովորողը պարտավոր է ուսանել ուսումնական յուրաքանչյուր բնագավառի առնվազն 1 հանրակրթական կամ 1 մասնագիտական առարկա: Այսինքն, եթե սովորողն ընտրել է որևէ ուսումնական բնագավառի առարկայի հոսքային ծրագիրը, ապա նա համապատասխան բնագավառի հանրակրթական ծրագրով այլ առարկա ուսանելու անհրաժեշտություն չունի: Միաժամանակ, սովորողը պարտավոր է ուսանել առնվազն 3 առարկա հոսքային ծրագրով: Սովորողի շաբաթական պարտադիր նվազագույն ուսումնական ծանրաբեռնվածությունը սահմանվում է 30 ժամ, առավելագույն թույլատրելին` 34 ժամ: Սահմանվածից ավելի ժամաքանակ կարող է նախատեսվել ՀՀ ԿԳ նախարարության կողմից` համաձայնեցված ՀՀ ֆինանսների և էկոնոմիկայի նախարարության հետ:
Լրացուցիչ առարկաները նպատակաուղղված են ինչպես սովորողների ընդհանուր ճանաչողական և կրթական պահանջմունքների բավարարմանը, այնպես էլ` հետագա մասնագիտական կրթությանը առավել լավ նախապատրաստելուն: Առանձին գործող ավագ դպրոցների կայացմանը զուգընթաց որոշ ընդհանուր մասնագիտական դասընթացներ, որոնք այժմ դասավանդվում են բուհի (կամ այլ մասնագիտական կրթական հաստատության) առաջին կուրսերում, կարող են դասավանդվել ավագ դպրոցում` որպես լրացուցիչ առարկաներ: Հեռանկարում կարող է նախատեսվել այնպիսի մեխանիզմ, որ այդ առարկաների ուսումնառությունը (հավաքած ուսումնական կրեդիտները) ճանաչվի բուհի կողմից: Լրացուցիչ ժամաքանակի շրջանակում սովորողն ազատ է ընտրելու առարկաներ լրացուցիչ հանրակրթական առարկայացանկից:
Ավագ դպրոցի առարկայական չափորոշիչները և առարկայացանկերը հաստատում է ՀՀ կրթության և գիտության նախարարությունը: Դպրոցը մշակում է համապատասխան առարկայական ծրագրերը կամ առաջնորդվում է ՀՀ կրթության և գիտության նախարարության կողմից երաշխավորված ծրագրերով: Դպրոցի մշակած ծրագրերի համապատասխանությունը առարկայական չափորոշիչներին վերահսկում է ՀՀ կրթության և գիտության նախարարությունը: Որպես կանոն, ավագ դպրոցում պետք է իրականացվեն հիմնական կրթական ծրագրի մի քանի ենթածրագրեր` հնարավորություն ստեղծելով ուսուցումն առավել համապատասխանեցնելու սովորողների նախասիրություններին: Միաժամանակ, դպրոցի ուսումնական պլանը պետք է ապահովի որոշակի ճկունություն, որպեսզի, եթե ուսումնառության ընթացքում սովորողի նախասիրությունները փոխվեն, նա հնարավորություն ունենան համապատասխան մասնագիտական առարկաների դասընթացներ ստանալ:
Արհեստագործական ավագ դպրոցների շրջանավարտները, բացի միջնակարգ կրթության ավարտական փաստաթղթից, կստանան նաև համապատասխան որակավորում:
Բացի արհեստագործական ավագ դպրոցի ծրագրի իրականացումից, նախատեսվում է նաև 1-ամյա արհեստագործական ուսուցման ծրագիր` առանց միջնակարգ կրթության ավարտական փաստաթուղթ ստանալու իրավունքի, քանի որ այն չի ներառի հանրակրթական առարկայացանկը: Այս ծրագիրն ավարտողները կստանան միայն արհեստագործական նվազագույն որակավորում, ինչը նրանց հնարավորություն կտա զբաղվել աշխատանքային գործունեությամբ:
Սույն ծրագրին կցվում են ավագ դպրոցի առարկայացանկի և օրինակելի ուսումնական պլանի նախնական տարբերակներ, որոնք ծառայում են որպես փորձնական նմուշ և ենթակա են վերանայման փորձարկման արդյունքում (աղյուսակներ 2, 3):
5. ԱՎԱԳ ԴՊՐՈՑՆԵՐԻ ԻՆՍՏԻՏՈՒՑԻՈՆԱԼ ՀԱՄԱԿԱՐԳԸ
Առանձին գործող ավագ դպրոցը հանդիսանում է հանրակրթական ուսումնական հաստատության տարատեսակ և դրա կազմակերպաիրավական ձևերը, ենթակայությունը և կառավարման համակարգը որոշվում են հանրակրթական հաստատությունների համար սահմանված կարգով:
Յուրաքանչյուր դպրոցի «բովանդակային» ուղղվածությունը (տեսակը) որոշվում է իրականացվող կրթական ծրագրով (ծրագրերով): Դպրոցի կողմից իրականացվող կրթական ծրագրերը սահմանվում են դպրոցի հիմնադրի կողմից և ամրագրվում դպրոցի կանոնադրությամբ: Համապատասխան կրթական ծրագիր իրականացնելու համար ուսումնական հաստատությունը պարտավոր է ստանալ լիցենզիա (արտոնագիր), որի հետ կապված վճարումների ծախսերը կիրականացվեն դպրոցների միջոցների հաշվին:
Այն բնակավայրերում, որտեղ գործում է միակ միջնակարգ դպրոց, այն շարունակում է գործել նույն կարգով` իրականացնելով ավագ դպրոցի ընդհանուր հոսքի կրթական ծրագիր:
Մեկից ավելի միջնակարգ դպրոց ունեցող բնակավայրերում հիմնադրվում (կազմավորվում) են կրթահամալիրներ կամ ավագ դպրոցներ` որպես առանձին գործող ուսումնական հաստատություններ: Ստեղծված ավագ դպրոցներն իրականացնում են մասնագիտական հոսքային կրթական ծրագրեր:
Հաշվի առնելով մարզային առաջնայնությունները, տարածքային կամ ավանդույթային առանձնահատկությունները, բավարար աշակերտական համակազմի առկայության դեպքում, մարզերում և Երևանում կարող են ստեղծվել «նեղ մասնագիտացված» կրթական ծրագիր/ծրագրեր իրականացնող ավագ դպրոցներ (օրինակ` ֆիզիկա-մաթեմատիկական, օտար լեզուների, արվեստի, ռազմամարզական և այլն): Նման դպրոցների սպասարկման տարածքը կարող է ընդգրկել ինչպես մի քանի կրթական գոտիներ, մարզեր, այնպես էլ ամբողջ հանրապետությունը:
Նախատեսվում է ավագ դպրոցների համակարգը կազմավորել ներկայումս գործող հանրակրթական դպրոցների և առաջին հերթին` գործող վարժարանների հիմքի վրա, իսկ ընտրությունը կատարել հաշվի առնելով հետևյալ ցուցանիշները.
- դպրոցի աշխարհագրական դիրքը և հասանելիության աստիճանը տվյալ գոտու սովորողների համար,
- դպրոցական շենքի վիճակը և հարմարությունները,
- դպրոցի ուսումնանյութական հագեցվածությունը,
- կադրերի պատրաստվածությունը,
- դպրոցի ներգրավվածությունը բարեփոխումների գործընթացներում և հաջողությունները նոր նախաձեռնություններում:
Պետությունը խրախուսում է մասնավոր ավագ դպրոցների ստեղծումը, որի ծրագրերը և ուսումնական պլանները հաստատվում են ՀՀ ԿԳ նախարարության կողմից:
6. ԿՐԹԱԿԱՆ ԳՈՐԾԸՆԹԱՑԻ ԿԱԶՄԱԿԵՐՊՈՒՄԸ
Ավագ դպրոցի ընդունելությունն իրականացվում է ամեն տարվա հուլիս-օգոստոս ամիսներին, սովորողների դիմումների հիման վրա: Ավագ դպրոց կարող են ընդունվել հիմնական դպրոցն ավարտած շրջանավարտները:
Հիմնական հոսքային ծրագրեր (բնագիտական, հասարակագիտական, արհեստագործական) իրականացնող ավագ դպրոցներում սովորողների ընդունելությունն իրականացվում է առանց սահմանափակումների: Հանրապետական կամ մարզային նշանակության ավագ դպրոցներում, որտեղ իրականացվում են «նեղ մասնագիտացված» կամ լրացուցիչ հոսքերի կրթական ծրագրեր, ընդունելությունը կարող է իրականացվել ՀՀ ԿԳ նախարարության կողմից հաստատված կարգով:
Աշակերտների դիմումների ընդունելության ժամանակահատվածում, դպրոցի տնօրենի հրամանով (խորհրդի որոշմամբ) ստեղծվում է մանկավարժներից կազմված, հասարակական հիմունքներով աշխատող, խորհրդատուների խումբ, որն աշխատում է դիմորդների հետ, ծանոթացնում կարգին ու պայմաններին, աջակցում նրանց` ընտրելու համապատասխան հանրակրթական, մասնագիտական և լրացուցիչ առարկայական ծրագրերը:
Յուրաքանչյուր կրթական գոտում ընդունելության ժամանակ առաջնայնությունը տրվում է այդ գոտում բնակվող դիմորդներին, եթե այլ կրթական գոտիներում ևս կան համապատասխան հոսքերով ավագ դպրոցներ: Եթե տվյալ գոտում դիմորդների ընդունելությունից հետո դպրոցում մնում են թափուր տեղեր, ապա դպրոցը կարող է ընդունել դիմորդներ այլ գոտիներից:
Բացառիկ ընդունակություններ ունեցող սովորողների համար գործելու են հանրապետական նշանակության ավագ դպրոցներ, որտեղ սովորողների ընդունելությունը իրականացվելու է ոչ թե ըստ բնակության վայրի, այլ նրանց ընդունակությունների, հիմնական դպրոցում ցուցաբերած առաջադիմության և կամ մրցույթի արդյունքների հիման վրա (մրցույթի կարգը սահմանում է ՀՀ կրթության և գիտության նախարարությունը):
Սովորողն ուսումնառության ընթացքում իրավունք ունի փոխել նախապես ընտրած հոսքը: Սովորողների տեղափոխությունը այլ հոսք (այդ թվում` այլ դպրոց) թույլատրվում է առաջին 1.5 ուսումնական տարվա ընթացքում: ՈՒսումնառության 2-րդ տարվա ընթացքում թույլատրվում է միայն ենթահոսքի փոփոխություն: 3-րդ տարվա ընթացքում, որպես կանոն, սովորողների տեղափոխություն չի իրականացվում:
Առանձին գործող ավագ դպրոցում ուսումնառության 1-ին և 2-րդ տարիներին հաստատությունը իրավունք ունի կազմակերպել տարեվերջյան քննություններ: Հաջորդ դասարան տեղափոխվում են միայն այն աշակերտները, որոնք ունեն բավարար առաջադիմություն: Այն սովորողները, որոնք տարեկան գնահատականի ամփոփումից հետո ունեն անբավարար գնահատական ոչ ավելի քան երկու հանրակրթական առարկաներից տեղափոխվում են հաջորդ դասարան, բայց պարտադրված պետք է կրկնեն այն դասընթացը կամ դասընթացները, որոնք չեն յուրացրել (վերջինս չի վերաբերվում ընտրովի առարկաներին): Հաջորդ դասարանում այն սովորողներին, որոնց առաջադիմությունը ավելի ցածր կլինի, հնարավորություն է տրվում տեղափոխվել և ավարտել արհեստագործական ավագ դպրոցի մեկամյա ծրագիրը: Այս հնարավորությունից հրաժարվող սովորողները, ինչպես նաև այն սովորողները, ովքեր երկու անգամ կունենան անբավարար առաջադիմություն, դուրս են մնում ավագ դպրոցի ծրագրից: Ավարտական դասարանում աշակերտները հանձնում են ավարտական քննություններ ՀՀ ԿԳ նախարարության կողմից սահմանված կարգով: Քննությունների և տարեկան գնահատականների հիման վրա շրջանավարտներին տրվում է ավարտական փաստաթուղթ, որը հավաստում է ավագ դպրոցի կրթական ծրագիրն ավարտելը: Ավարտական փաստաթղթում նշվում են անցած առարկաները, դրանց ժամաքանակները և ստացած ամփոփիչ գնահատականները: Ընտրովի առարկաների գնահատականները, անկախ դրանց դրական կամ բացասական լինելուց, նույնպես ընդգրկվում են ավարտական փաստաթղթում:
Ավագ դպրոցներում սահմանվում է հնգօրյա ուսումնական շաբաթ, 8 ժամյա աշխատանքային օրով:
Մեկ օրվա ընթացքում աշակերտների ուսումնական ծանրաբեռնվածությունը չի կարող գերազանցել 7 դասաժամ: Կախված առարկաներից, ավագ դպրոցում դասերը կազմակերպվում են տարբեր խստությամբ խմբերով.
. մասնագիտական առարկաների դասերին` 12-15 սովորող,
. հանրակրթական և լրացուցիչ առարկաների դասերին` 25-30 սովորող,
. լրացուցիչ դասընթացները կարող են իրականացվել նաև անհատական ուսուցման ձևով` խորհրդատու ուսուցչի ղեկավարությամբ:
Դասերի ավարտից հետո սովորողները կարող են կատարել իրենց տրված հանձնարարությունները (ինքնուրույն աշխատանքի ձևով) դպրոցում:
Նոր ստեղծվող ավագ դպրոցների արդյունավետության ապահովման կարևորագույն գործոնը մանկավարժական կադրերով ապահովվածությունն է: Ենթադրվում է, որ ավագ դպրոցներում աշխատող մանկավարժները, հատկապես մասնագիտական առարկաներ դասավանդող, պետք է բարձր որակավորում և համապատասխան պատրաստվածություն ունենան:
Այդ նպատակով դպրոցների մանկավարժական կադրերով ապահովումը պետք է իրականացվի մրցութային կարգով և ընտրված ուսուցիչների համար պետության պատվերով և լիազորված կազմակերպության միջոցով պետք է պարբերաբար կազմակերպվեն որակավորման բարձրացման դասընթացներ: Դասընթացներն ավարտած մանկավարժներին կտրվի համապատասխան դասընթաց վարելու թույլտվություն` որակավորման վկայագիր:
Նպատակահարմար է, որ մանկավարժական բուհերում նույնպես ներդրվեն ավագ դպրոցների մանկավարժների պատրաստման մագիստրատական ծրագրեր:
Առանձին գործող ավագ դպրոցը պետք է տեղակայված լինի գործող քաղաքաշինական նորմերին բավարարող առանձին շենքում: Դպրոցը պետք է ապահովված լինի ուսումնական նյութերով և սարքավորումներով հագեցած համապատասխան կաբինետներով, լաբորատորիաներով և արհեստանոցներով, ունենա համակարգչային լսարան և ինտերնետային կապ, հարուստ ուսումնական, ներառյալ էլեկտրոնային, գրականություն ունեցող գրադարան:
7. ԱՎԱԳ ԴՊՐՈՑԻ ՖԻՆԱՆՍԱՎՈՐՈՒՄԸ
Ավագ դպրոցի ֆինանսավորումն իրականացվելու է ներկայումս գործող սկզբունքներով. դպրոցի հատկացումը կատարվելու է ամբողջական գումարով և հաշվարկվելու է աշակերտների թվի վրա հիմնված բանաձևով: Հատկացումից հետո դպրոցի ֆինանսական միջոցների կառավարման ողջ իրավասությունը և պատասխանատվությունը այդուհետ փոխանցվում է դպրոցի տնօրենին, որը սահմանված կարգով տնօրինում է հաստատության ֆինանսական միջոցները:
Ավագ դպրոցի ֆինանսավորումը հիմնված կլինի նպաստավոր ֆինանսական համակարգի տարրերի ներմուծման վրա, որոնց հիմքում ընկած են լինելու սկզբունքները.
. ավագ դպրոցում հիմնական դպրոցի համեմատ աշխատավարձերի հաշվարկման տարբերակված մոտեցում (մանկավարժական անձնակազմի աշխատավարձերի առնվազն 20%-ով ավելի բարձր մակարդակի ապահովում),
. դպրոցի գործունեության համար անհրաժեշտ նվազագույն կարիքների բավարար ֆինանսավորումը,
. դպրոցի գործունեության արդյունավետության բարձրացման խթանող տարրերի ներմուծում:
Նորաստեղծ ավագ դպրոցների հիմնադրման ժամանակաշրջանում ՀՀ պետական բյուջեից կկատարվեն ներդրումային ծախսեր` հիմնանորոգման, գույք և սարքավորում ձեռք բերելու նպատակով: Ավագ դպրոցի հիմնադրումից հետո ենթադրվելու է հիմնականում միայն ընթացիկ ֆինանսավորում: Կարող են առաջ գալ դպրոցների կապիտալ միջոցների բարելավման նոր որակական պահանջներ:
Ավագ դպրոցներում կրթության բարձր որակ ապահովելու նպատակով նախատեսվում է դրանցում ստեղծել ժամանակից ռեսուրս կենտրոններ` գրադարաններ, համալրված էլեկտրոնային և տպագրական` ժամանակակից ուսումնական նյութերով և այլն:
Դպրոցի ֆինանսավորումն իրականացվելու է ՀՀ ֆինանսների և էկոնոմիկայի և և ՀՀ կրթության և գիտության նախարարությունների կողմից հանրակրթության ֆինանսավորման համար համատեղ հրամանով հաստատված ընթացակարգով:
8. ԱՌԱՆՁԻՆ ԳՈՐԾՈՂ ԱՎԱԳ ԴՊՐՈՑՆԵՐԻ ՀԱՄԱԿԱՐԳԻ ՁԵՎԱՎՈՐՈՒՄԸ
Առանձին գործող ավագ դպրոցների համակարգի ձևավորումը պետք է սկսվի փորձնական ծրագրով: Այն կսկսվի 2008 թվականի ապրիլի 1-ից: Այս փուլում մի քանի մարզերում գործող դպրոցներից կընտրվեն մոտ 30 փորձնական դպրոցներ, որոնք 2008 թվականից կվերակազմավորվեն ավագ դպրոցների: 2007-2008 ուսումնական տարվա ընթացքում ընտրված դպրոցները կհամալրվեն անհրաժեշտ ուսումնական նյութերով և սարքավորումներով, կմշակվի աշակերտների և մանկավարժների վերաբաշխման մեխանիզմները, կընտրվեն ապագա դպրոցի մանկավարժները և կկազմակերպվի նրանց որակավորման բարձրացման դասընթացներ: Փորձնական դպրոցների աշակերտական համակազմի համալրումը և հավաքագրումն կընթանա ՀՀ ԿԳ նախարարության կողմից հաստատված ընթացակարգերով:
2008 թվականի սեպտեմբերի 1-ից այս դպրոցները կսկսեն գործել որպես փորձնական ավագ դպրոցներ:
2009 թվականի հուլիս-օգոստոս ամիսներին, փորձնական փուլի արդյունքների ամփոփումից հետո, կառավարության որոշումով կհաստատվեն առաջին փուլով վերակազմավորվող դպրոցների ցանկը և այդ աշխատանքների ժամանակացույցը:
Ծրագրի ողջ ընթացքում կիրականացվի ծրագրի վերահսկում և գնահատում: Այնուհետև, փորձնական ծրագրի արդյունքների հիման վրա կմշակվեն առաջարկություններ և դիտողություններ` ավագ դպրոցների համակարգի ներդրման ուղղությամբ:
9. ԱՎԱԳ ԴՊՐՈՑՆԵՐԻ ԱՆՑՄԱՆ ԸՆԹԱՑՔՈՒՄ ՀՆԱՐԱՎՈՐ ՌԻՍԿԵՐԸ
Առանձին գործող ավագ դպրոցի ձևավորման գործընթացում հնարավոր են ռիսկային գործոններ, որոնք տարբերվում են ինչպես բնույթով, այնպես էլ առաջացման պատճառներով:
Ավագ դպրոցի համակարգի ստեղծման հնարավոր ռիսկերն են.
._________________________________________________________________________.
|Ռիսկեր |Ռիսկերի նվազեցում |
|_______________________________________|_________________________________|
|Հանրակրթության կառուցվածքային |Անհրաժեշտ է ծրագրի նախապատրաստման|
|փոփոխությունը հասարակության կողմից ոչ |և իրականացման ընթացքում |
|միարժեք ընդունումը, ինչը կարող է |կազմակերպել լայնածավալ |
|առաջանալ համապատասխան լուսաբանման |լուսաբանում և հանրային |
|աշխատանքների բացակայության պատճառով: |քննարկումներ: |
|_______________________________________|_________________________________|
|Ոչ բոլոր բնակավայրերում նոր կազմավորվող|Անհրաժեշտ է վերանայել դրսեկության|
|ավագ դպրոցների առկայությունը կարող է |եղանակով միջնակարգ կրթություն |
|նպաստել սովորողների ընդգրկվածության |ստանալու կարգը: |
|նվազմանը: Որոշ սովորողներ ցանկություն | |
|չունենալով կրթությունը շարունակել ավագ | |
|դպրոցում կամ զբաղվեն ինքնուսուցմամբ և | |
|միջնակարգ կրթության ատեստատ փորձեն | |
|ստանալ դրսեկության եղանակով: | |
|_______________________________________|_________________________________|
|Ավագ դպրոցների համակարգի ստեղծումը |Անհրաժեշտ կլինի դպրոցների |
|կառաջացնի կադրերի վերաբաշխման |վերակազմակերպման ընթացքում հստակ |
|անհրաժեշտություն, ինչը կարող է |մշակել նաև մանկավարժների |
|հանգեցնել որակյալ կադրերի |վերաբաշխման մեխանիզմներ: |
|անբավարարության: |Մանկավարժական և վարչական կադրերի|
| |կրճատման անհրաժեշտության |
| |առաջացման դեպքերում հարկ կլինի |
| |նաև մշակել սոցիալական |
| |լարվածության թուլացման |
| |մեխանիզմներ |
|_______________________________________|_________________________________|
|Փորձնական ծրագրում ընդգրկված ավագ |Անհրաժեշտ է մշակել մանկավարժների |
|դպրոցների մանկավարժական որակյալ |վերապատրաստումների հստակ |
|կադրերով ապահովման անհրաժեշտությունը |ժամանակացույց: |
|կառաջացնի մանկավարժական կադրերի | |
|ժամանակին վերապատրաստում | |
._________________________________________________________________________.
Ավագ դպրոցի առարկայացանկի տարբերակ
Աղյուսակ 2
.______________________________________________________________________.
|ՈՒսումնական |Հոսքային ծրագրեր |Հանրակրթական |Լրացուցիչ ծրագրեր |
|բնագավառներ | |ծրագրեր | |
|______________|_________________|__________________|__________________|
|Հայոց լեզու, |Հայոց լեզու և |Հայոց լեզու և |Արտասահմանյան |
|գրականություն |գրականություն 1 |գրականություն 2 |գրականություն |
|______________|_________________|__________________|__________________|
| | | |Հռետորական արվեստ |
|______________|_________________|__________________|__________________|
|______________|_________________|__________________|__________________|
|Օտար լեզուներ |Օտար լեզու A 1 |Օտար լեզու A 2 |Օտար լեզու C |
|______________|_________________|__________________|__________________|
| |Օտար լեզու B 1 |Օտար լեզու B 2 | |
|______________|_________________|__________________|__________________|
| | |Բանավոր | |
| | |հաղորդակցում | |
|______________|_________________|__________________|__________________|
| | |Գրավոր խոսք | |
|______________|_________________|__________________|__________________|
| | |Ընթերցանություն | |
|______________|_________________|__________________|__________________|
|______________|_________________|__________________|__________________|
|Մաթեմատիկա |Մաթեմատիկա 1 |Մաթեմատիկա 2 | |
|______________|_________________|__________________|__________________|
| | |Տրամաբանություն | |
|______________|_________________|__________________|__________________|
|______________|_________________|__________________|__________________|
|Ինֆորմատիկա և | |Ինֆորմատիկա և | |
|ՏՀՏ | |ՏՀՏ A | |
|______________|_________________|__________________|__________________|
| | |Ինֆորմատիկա և | |
| | |ՏՀՏ B | |
|______________|_________________|__________________|__________________|
| | |Ծրագրային փաթեթներ| |
|______________|_________________|__________________|__________________|
|______________|_________________|__________________|__________________|
|Բնական |Ֆիզիկա 1 |Ֆիզիկա 2 |Աստղագիտություն |
|գիտություններ | | | |
|______________|_________________|__________________|__________________|
| |Քիմիա 1 |Քիմիա 2 | |
|______________|_________________|__________________|__________________|
| |Կենսաբանություն 1|Կենսաբանություն 2 | |
|______________|_________________|__________________|__________________|
| | |Բնագիտություն | |
|______________|_________________|__________________|__________________|
| | |Բնապահպանություն | |
|______________|_________________|__________________|__________________|
|______________|_________________|__________________|__________________|
|Հասարակական |Պատմություն 1 |Ընդհանուր | |
|գիտություններ | |պատմություն 2 | |
|______________|_________________|__________________|__________________|
| |Հայոց |Հայոց | |
| |պատմություն 1 |պատմություն 2 | |
|______________|_________________|__________________|__________________|
| | |Աշխարհագրություն 2|Աշխարհագրություն 3|
|______________|_________________|__________________|__________________|
| | |Հասարակագիտություն|Փիլիսոփայության |
| | | |հիմունքներ |
|______________|_________________|__________________|__________________|
| | | |Քաղաքագիտություն |
|______________|_________________|__________________|__________________|
| | | |Տնտեսագիտություն |
|______________|_________________|__________________|__________________|
| | | |Հոգեբանություն |
|______________|_________________|__________________|__________________|
| | | |Բարոյագիտություն |
|______________|_________________|__________________|__________________|
|______________|_________________|__________________|__________________|
|Ֆիզիկական | |Ֆիզկուլտուրա, ՆԶՊ |Սպորտային խմբակ |
|կրթություն, | | | |
|ՆԶՊ և անվտանգ| | | |
|կենսագործու- | | | |
|նեություն | | | |
|______________|_________________|__________________|__________________|
|Արվեստ | | |Արվեստի |
| | | |պատմություն |
|______________|_________________|__________________|__________________|
|Տեխնոլոգիա | | |Կենցաղային տեխնիկա|
.______________________________________________________________________.
Ավագ դպրոցի բնագիտական հոսքի օրինակելի ուսումնական պլանի ուրվագիծ
Աղյուսակ 3
._______________________________________________________.
|ՈՒս. բնագավառ |Առարկա | Դասարան |
| | |_________|
| | |X |XI|XII|
|_________________________|___________________|__|__|___|
|Հայոց լեզու, գրակ. |Հ. լեզու և գրակ. 1| 3| 5| 8|
|_________________________|___________________|__|__|___|
| |Հ. լեզու և գրակ. 2| 2| 2| 2|
|_________________________|___________________|__|__|___|
|Օտար լեզուներ |Օտար լեզու A 1 | 3| 5| 8|
|_________________________|___________________|__|__|___|
| |Օտար լեզու A 2 | 2| 2| 2|
|_________________________|___________________|__|__|___|
| |Օտար լեզու B 1 | 3| 5| 8|
|_________________________|___________________|__|__|___|
| |Օտար լեզու B 2 | 2| 2| 2|
|_________________________|___________________|__|__|___|
| |Օտար լեզու C | 2| 2| 2|
|_________________________|___________________|__|__|___|
|Մաթեմատիկա |Մաթեմատիկա 1 | 3| 5| 8|
|_________________________|___________________|__|__|___|
| |Մաթեմատիկա 2 | 2| 2| 2|
|_________________________|___________________|__|__|___|
| |Տրամաբանություն | 1| 1| 1|
|_________________________|___________________|__|__|___|
|Ինֆորմատիկա և ՏՀՏ |Ինֆորմատիկա և ՏՀՏ | 2| 2| 2|
|_________________________|___________________|__|__|___|
| |Ծրագրային փաթեթներ | 2| 2| 2|
|_________________________|___________________|__|__|___|
|Բնական գիտություններ |Ֆիզիկա 1 | 3| 5| 8|
|_________________________|___________________|__|__|___|
| |Ֆիզիկա 2 | 2| 2| |
|_________________________|___________________|__|__|___|
| |Աստղագիտություն | 1| 1| |
|_________________________|___________________|__|__|___|
| |Քիմիա 1 | 3| 5| 8|
|_________________________|___________________|__|__|___|
| |Քիմիա 2 | 2| 2| |
|_________________________|___________________|__|__|___|
| |Կենսաբանություն 1 | 3| 5| 8|
|_________________________|___________________|__|__|___|
| |Կենսաբանություն 2 | 2| 2| |
|_________________________|___________________|__|__|___|
| |Բնագիտություն | 2| 2| 2|
|_________________________|___________________|__|__|___|
| |Բնապահպանություն | 1| 1| 1|
|_________________________|___________________|__|__|___|
|Հասարակական գիտություններ|Պատմություն 2 | 2| 2| 2|
| |___________________|__|__|___|
| |Հայոց պատմություն 2| 2| 2| 2|
|_________________________|___________________|__|__|___|
| |Աշխարհագրություն 1 | 3| 5| 8|
|_________________________|___________________|__|__|___|
| |Աշխարհագրություն 2 | 2| 2| 2|
|_________________________|___________________|__|__|___|
| |Հասարակագիտություն | 2| 2| 2|
|_________________________|___________________|__|__|___|
| |Տնտեսագիտություն | 1| 1| 1|
|_________________________|___________________|__|__|___|
|Ֆիզկուլտուրա, ՆԶՊ |Ֆիզկուլտուրա | 2| 2| 2|
|_________________________|___________________|__|__|___|
| |ՆԶՊ | 1| 1| 1|
|_________________________|___________________|__|__|___|
|Արվեստ |Արվեստի պատմություն| 1| 1| 1|
|_________________________|___________________|__|__|___|
|Տեխնոլոգիա |Կենցաղային տեխնիկա | 2| 2| 2|
._______________________________________________________.
Սովորողը պետք է ընտրի 3 հոսքային առարկա և մյուս ուսումնական բնագավառներից առնվազն 1-ական առարկա` այնպես, որ դրանց շաբաթական գումարային դասաժամերը կազմեն 30 ժամ, ինչպես նաև ևս 4 ժամ ծավալով կարող է ընտրել լրացուցիչ դասընթացներ:
Հավելված N 2
ՀՀ կառավարության
2008 թվականի մարտի 27-ի նիստի
N 12 արձանագրային որոշման
ՓՈՐՁՆԱԿԱՆ ՓՈՒԼԻ ԾՐԱԳԻՐ
1. Փորձնական փուլի ծրագրի նպատակները և խնդիրները
Ավագ դպրոցների համակարգի ներդրման փորձնական փուլի ծրագիրը (այսուհետ` ծրագիր) ուղղված է 30 ավագ դպրոցներում այդ ծրագրի ներդրման փորձարկմանը:
Ծրագրի նպատակն է`
. փորձնական ավագ դպրոցների ստեղծման միջոցով սկիզբ դնել ՀՀ տարածքում ավագ դպրոցների համակարգի ձևավորման գործընթացին,
. փորձարկել ավագ դպրոցների ներդրման մեխանիզմները ու ընթացակարգերը:
Ծրագրի խնդիրներն են`
. փորձնական ավագ դպրոցների վերանորոգում և ապահովում ուսումնանյութական պայմաններով` համակարգչային սարքավորումներով, աշակերտական գույքով, ուսումնամեթոդական և էլեկտրոնային գրականությամբ, լաբորատորիաներով և այլն:
. միջհամայնքային նշանակության փորձնական ավագ դպրոցների համար ապահովել աշակերտների տեղափոխության կազմակերպում,
. փորձնական ավագ դպրոցների մանկավարժների ընտրություն և վերապատրաստում,
. տարբեր տիպի կրթական գոտիների համար ավագ դպրոցների ստեղծման առանձնահատկությունների արձանագրում և ավագ դպրոցների համակարգի ներդրման ժամանակացույցի մշակում:
2. Փորձնական ծրագրի նկարագրությունը
Փորձնական ծրագիրը իրականացվելու է երկու փուլով`
. Նախապատրաստական փուլ (2008 թ. ապրիլ-օգոստոս)
. Գործարկման փուլ (2008 թ. սեպտեմբեր - 2009 թ. հուլիս)
Նախապատրաստական փուլում իրականացվելու են ընտրված դպրոցների վերանորոգման, կահավորման, ուսումնանյութական պայմաններով ապահովման աշխատանքները, համապատասխան կարգերի, ընթացակարգերի, ուսումնական պլանների և ծրագրերի մշակման գործընթացները:
Փորձնական ավագ դպրոցներում ուսումնական գործընթացը սկսվելու է 2008 թ. սեպտեմբերի 1-ից: Գործարկման փուլի ընթացքում իրականացվելու է ընտրված ավագ դպրոցների սովորողների հավաքագրումը, ուսուցիչների ընտրությունն ու վերապատրաստումը, հոսքային ուսուցման կազմակերպումը և այլն: Ըստ էության, փորձարկվելու է առանձին գործող ավագ դպրոցում ուսումնական գործընթացի կազմակերպումը: Քաղաքային բնակավայրերում գործարկումն իրականացվելու է ավագ դպրոցների սպասարկման գոտում գտնվող հարակից դպրոցների 10-րդ դասարանների փակման և այդ դասարանների սովորողներին փորձնական ավագ դպրոցներ տեղափոխելու ճանապարհով, իսկ գյուղական բնակավայրերում ստեղծված ավագ դպրոցի սովորողների հավաքագրումն իրականացվելու է կամավորության սկզբունքով: Հետագա տարիներին աշակերտակազմի համալրման գործընթացը իրականացվելու է աստիճանաբար` նույն սկզբունքով: Արդյունքում 2010-2011 ուսումնական տարվա ընթացքում դպրոցները գործելու են եռամյա ուսուցման ծրագրով:
Ծրագրի ողջ ընթացքում իրականացվելու է ծրագրի մոնիթորինգ և գնահատում:
Ծրագիրը իրականացվելու է ՀՀ պետական բյուջեի և «Կրթության որակ և համապատասխանություն» վարկային ծրագրի միջոցների հաշվին:
3. Փորձնական ծրագրի միջոցառումների ժամանակացույցը
._________________________________________________________________________.
|Միջոցառում |Կատարման |
| |ժամկետը |
|________________________________________________________|________________|
|1. Ծրագրում ընդգրկված ավագ դպրոցների նյութատեխնիկական և |2008 թ. ապրիլ |
|ուսումնական պայմանների գնահատում և անհրաժեշտ ֆինանսական| |
|ներդրումների նախահաշիվների նախապատրաստում | |
|________________________________________________________|________________|
|2. Փորձնական գոտիներում աշակերտների կողմից նախնական |2008 թ. ապրիլ |
|հոսքային նախապատվությունների ճշգրտում | |
|________________________________________________________|________________|
|3. Ավագ դպրոցների ծրագրերի մշակում ըստ հոսքերի |2008 թ. ապրիլ - |
| |2008 թ. հունիս |
|________________________________________________________|________________|
|4. Փորձնական ավագ դպրոցների մանկավարժական կադրերի |2008 թ. մայիս |
|ընտրություն | |
|________________________________________________________|________________|
|5. Փորձնական ավագ դպրոցների համար ընտրված մանկավարժական |2008 թ. հունիս -|
|կադրերի վերապատրաստում |օգոստոս |
|________________________________________________________|________________|
|6. Ընտրված դպրոցների վերանորոգում, կահավորում, |2008 թ. ապրիլ - |
|համապատասխան նյութատեխնիկական պայմանների ստեղծում |2008 թ. օգոստոս |
|________________________________________________________|________________|
|7. Փորձնական դպրոցների ըստ հոսքերի աշակերտական համակազմի|2008 թ. օգոստոս |
|վերջնական ճշգրտում | |
|________________________________________________________|________________|
|8. Ծրագրի ընթացիկ վերահսկողություն և գնահատում |2008 թ. ապրիլ - |
| |2009 թ. օգոստոս |
|________________________________________________________|________________|
|9. Ծրագրի լուսաբանման աշխատանքների կազմակերպում |2008 թ. ապրիլ - |
| |2009 թ. օգոստոս |
|________________________________________________________|________________|
|10. Ծրագրի արդյունքների վերջնական գնահատում և |2009 հուլիս - |
|առաջարկությունների մշակում |օգոստոս |
._________________________________________________________________________.
4. Ծրագրի իրականացման ֆինանսավորումը և ծախսերի նախահաշիվը
Ծրագրի ֆինանսավորումը կիրականացվի ֆինանսավորման երկու աղբյուրների` ՀՀ պետական բյուջեի և «Կրթության որակ և համապատասխանություն» ծրագրի վարկային միջոցների հաշվին: Ծրագրում ընդգրկված 30 դպրոցներից 10-ի ներդրումային ծախսերը կիրականացվեն «Կրթության որակ և համապատասխանություն» վարկային ծրագրի միջոցներով, իսկ 20 դպրոցներինը` ՀՀ պետական բյուջեի միջոցների հաշվին:
ՀՀ պետական բյուջեի միջոցների հաշվին ֆինանսավորվող ներդրումային ծախսերը կուղղվեն հետևյալ գործընթացների իրականացմանը`
. ավագ դպրոցի մանկավարժների վերապատրաստում,
. համակարգչային և գրասենյակային սարքավորումների ձեռքբերում,
. գրադարանների համալրում ուսումնական և էլեկտրոնային գրականությամբ,
. դպրոցների համալրում համապատասխան գույքով,
. դպրոցների ֆիզիկայի, քիմիայի, կենսաբանության և այլն լաբորատորիաների համալրում,
. տրանսպորտային միջոցների ձեռքբերում կամ տրանսպորտային ծառայությունների մատուցում:
«Կրթության որակ և համապատասխանություն» վարկային ծրագրի միջոցներով կիրականացվեն ներդրումային հետևյալ գործընթացները`
. ավագ դպրոցի մանկավարժների վերապատրաստում,
. համակարգչային և գրասենյակային սարքավորումների ձեռքբերում,
. գրադարանների համալրում ուսումնական և էլեկտրոնային գրականությամբ:
Ներդրումային ծախսերից ՀՀ պետական բյուջեի միջոցների հաշվին ֆինանսավորման ենթակա կլինեն նաև ֆիզիկայի, քիմիայի և կենսաբանության լաբորատոր սարքավորումների ձեռք բերման ծախսերը:
Ընթացիկ ծախսերի մասով ֆինանսավորումն իրականացվելու է ՀՀ պետական բյուջեի միջոցների հաշվին, ընդ որում նախատեսվում է
. մանկավարժական անձնակազմի աշխատավարձի 20% հավելում հիմնական դպրոցների աշխատավարձի միջին մակարդակի համեմատ,
. առանձին գործող ավագ դպրոցի` այլ բնակավայրերում ապրող սովորողների համար տրանսպորտային (նշված ծախսն ընդգրկում է տրանսպորտային միջոցների շահագործման գծով վառելիքի և այլ ընթացիկ ծախսերը) կամ առավել հեռու բնակավայրերի սովորողների համար հանրակացարանային ծախս, որը 1 երթևեկ/հանրակացարանային սովորողի համար ամսական գնահատվել է 10 հազար դրամ: Գնահատվում է նաև, որ միջինում սովորողների 30%-ը կլինեն երթևեկ:
Ընթացիկ ծախսերը հաշվարկվել է 2008 թ. սեպտեմբեր-դեկտեմբեր ամիսների համար, ելնելով 4 ամսվա ֆինանսավորման անհրաժեշտությունից: 2008 թվականի ընթացքում փորձնական ծրագրի ֆինանսավորման մեծությունը կազմում է 2 617 262.1 հազ. դրամ, որից 2452662.1 հազ. դրամը կֆինանսավորվի ՀՀ պետական բյուջեի միջոցների հաշվին, իսկ 164600 հազ. դրամը «Կրթության որակ և համապատասխանություն» վարկային ծրագրի միջոցներից: ՀՀ պետական բյուջեից հատկացված 1940000 հազ. դրամը ծախսվելու է ավագ դպրոցների շենքերի հիմնանորոգման, 457200 հազ. դրամը` այլ ակտիվների ձեռքբերման և 55462.1 հազ. դրամը` ընթացիկ ծախսերի նպատակով:
Հավելված 2.1
«Ավագ դպրոցների համակարգի ստեղծման ռազմավարական ծրագրի» փորձնական
փուլի դպրոցների ցանկ
Մարզ Դպրոցներ
Արագածոտնի մարզ 1. Աշտարակի N 5 մ/դ
2. Թալինի N 1 մ/դ
3. գ. Քուչակի մ/դ
Արարատի մարզ 4. գ. Սուրենավանի մ/դ
5. Մասիսի N 5 մ/դ
Արմավիրի մարզ 6. Արմավիրի N 1 մ/դ
7. գ. Մուսալեռի մ/դ
Գեղարքունիքի մարզ 8. Գավառի N 3 մ/դ
9. Սևանի N 7 մ/դ
10. գ. Վարդենիկի N 2 մ/դ
Կոտայքի մարզ 11. Հրազդանի N 13 մ/դ
12. գ. Եղվարդի N 1 մ/դ
13. գ. Գառնիի N 2 մ/դ
Լոռու մարզ 14. Վանաձորի N 5 մ/դ
15. Գուգարքի N 1 մ/դ
Շիրակի մարզ 16. գ. Ախուրյանի Ն. Աղբալյանի անվ. վարժ.
17. Գյումրիի N 12 մ/դ
18. Գյումրիի N 3 մ/դ
19. Գյումրիի N 45 մ/դ
20. Գյումրիի N 1 արհեստագործական դպր.
Սյունիքի մարզ 21. Կապանի N 3 մ/դ
22. Գորիսի N 1 մ/դ
Տավուշի մարզ 23. Իջևանի N 2 մ/դ
24. Դիլիջանի N 1 մ/դ
Վայոց Ձորի մարզ 25. գ. Քարագլուխի մ/դ
26. գ. Զառիթափի մ/դ
Երևան 27. Երևանի N 198 մ/դ
28. Երևանի N 112
29. Երևանի N 195
30. Երևանի N 1 արհեստագործական դպր.